Dejan Stojiljković: Detektivi u doba diktature

Krimi serija čija se radnja odigrava 1928. i u kojoj slavni glumac tumači lik inspektora Taneta, a jedan od scenarista je Dejan Stojiljković.

dejan-stojiljkovic1

U Barandi je, na impozantnom filmskom setu, predstavljen novi umetnički projekat našeg proslavljenog filmskog reditelja i glumca Dragana Bjelogrlića, TV serija „Senke nad Balkanom“.

Radnja ove dramske kriminalističke serije odigrava se 1928. godine u Beogradu i prati iskusnog policijskog inspektora Andru Tanasijevića Taneta, kojeg igra Dragan Bjelogrlić, i njegovog novog kolegu, mladog inspektora Stanka Pletikosića, koga tumači Andrija Kuzmanović. Kreativni direktor ovog projekta Dragan Bjelogrlić okupio je izuzetno kvalitetnu grupu autora među kojima su i glumci Gordan Kičić, Nenad Jezdić, Branimir Brstina, Slobodan Boda Ninković… Izraelski investitor projekta „Voždove kapije“, kompanija Shikun & Binui Group, prepoznao je značaj ovakvog umetničkog projekta i podržao izgradnju filmskog grada. Jedan od scenarista serije je i pisac Dejan Stojiljković.

Ti si jedan od scenarista serije „Senke nad Balkanom“, ima vas četvoro, ali kome je pala na pamet ideja za seriju?

Sam koncept serije je osmislio Stevan Koprivica, a glavni kreator je Dragan Bjelogrlić. Na toj osnovi smo mi izgradili scenario od 11 epizoda, a ja sam na seriji radio dve i po godine. Svako je uneo u narativ nešto svoje, poetiku, delove zapleta, nove likove… Danica Pajović je, recimo, zaslužna što sve funkcioniše na nivou dramaturgije i logike, što je izuzetno bitno kada je žanr trilera u pitanju, Vlada Kecmanović je od Mustafe Golubića napravio nezaboravan filmski lik, ja sam uveo moje južnjake.

Da li je ambiciozan projekat „Senke nad Balkanom“ posledica toga što mi nikada nismo imali pravu detektivsku seriju a one su sada dominantan žanr u svetskoj TV produkciji, pogotovo u Skandinaviji?

Mislim da je serija pre svega posledica umetničke ambicije Dragana Bjelogrlića, koji svakim novim projektom podiže lestvicu više. Napravio je čudo sa „Montevideom“, pre toga, „Rode“ su bile serija kakva do tada nije viđena na našoj televiziji. Verujem da će i naše „Senke“ biti još jedan gigantski korak napred.

Ove skandinavske serije dešavaju se isključivo u sadašnjosti, a „Senke nad Balkanom“ su locirane u prošlost. Zašto nam i detektivi moraju, kao i većina filmskih radnji, biti u prošlosti?

Da budem iskren, nisam gledao nijednu od tih skandinavskih serija. A, lično, sadašnjost ne smatram nešto mnogo zanimljivom za umetničku obradu. Ta prelomna 1928. godina, neposredno pred ubistvo u skupštini i uvođenje diktature, meni je živopisnija. Postoje paralele sa našim vremenom, ali mi nekako to doba ima više šmeka i stila, i mnoge stvari koje, scenaristički gledano, funkcionišu u 1928. godini jednostavno ne bi bile moguće da je radnja smeštena u sadašnje vreme. Sem toga, radilo se o velikoj državi, dok mi sad živimo u jednom njenom skučenom delu.

Zašto Srbija nikada nije imala dobar krimić, ni seriju ni film, a imamo tako bogat kriminalan život?

To je više pitanje za filmadžije. Možda zato što se niko nije setio da za scenario angažuje Mitra Miloševića, autora famoznog „Luna — kralja ponoći“? Ili Gradu Pašćanovića čiji serijal „Hejzi“ je bio veoma popularan. Mogli su da snime film ili seriju po nekom romanu Ota Oltvanjija. Ali ljudi sa filma postupaju po nekoj čudnoj logici. Tako da su, recimo, krimići koji su rađeni u poslednjih dvadesetak godina, a bilo ih je, snimani od reditelja koji su pre toga režirali telenovele, a pisali su ih scenaristi tzv. svaštari koji pišu sve, od ljubavnih filmova do horora. Primećujem da postoji težnja među autorima mlađe generacije usmerena prema krimiću i trileru, ali do sada niko još nije zablistao. Ja bih, iskreno, voleo da kod nas postoji neki srpski Nik Picolato, ali zasada ga ne vidim.

 Koja je tvoja omiljena detektivska serija, a ko omiljeni detektiv?

Moja omiljena detektivska serija na prvi pogled i nije detektivska serija. To je čuveni „Dr Haus“, gde medicina služi samo kao paravan, a u stvari se radi o pravoj detektivskoj seriji. Uostalom, sami autori su koncipirali seriju i njen glavni lik na osnovu Šerloka Holmsa. S tim što detektiv u seriji ne juri ubice već bolesti. Tu je i briljantni Hju Lori kao doktor/detektiv. Voleo sam i starog „Šerloka Holmsa“ sa Džeremijem Bretom, mada ni ovaj novi nije loš.

Izvor:

Nedeljnik.rs

Posted on 16. oktobar 2016., in Filmovi i serije, Preporuka. Bookmark the permalink. Ostavite komentar.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: