Divna Ljubojević: Duhovna muzika je opasna!

Pročitajte ovaj veoma interesantan intervju sa pojcem i dirigentom Divnom Ljubojević u kojem ona govori o koncertima, horu „Melodi“, duhovnoj muzici, saradnji sa Bajagom. Hvala Sanja na linku.

 Divna Ljubojević     Foto N. Babić

Divna je Divna Ljubojević (46). Ne zato što joj je takvo ime, niti zato što je rođena na Blagovesti, pa ni zbog vanserijskog pojanja pravoslavne duhovne muzike, već je njena veličina u skromnosti. Razgovor povodom koncerta, kojim će u beogradskom Sava centru 21. aprila obeležiti 25 godina rada sa svojim horom „Melodi“, počeli smo od početka – od njenog detinjstva.- Kada čovek ima toliko iza sebe, teško mu je da se vraća na početke – kaže Divna. – To mi ne deluje ni zanimljivo, niti mi leži.Ipak, pristaje da se vrati u prošlost, zatvara krupne kestenjaste oči i počinje da priča:- Zahvaljajući roditeljima koji su održavali dobre odnose sa braćom i sestrama, detinjstvo mi je bilo predivno. Neprocenjivo je to vreme s njima provedeno. Za Beograd me vezuje vreme devojaštva. Kada sam krenula u srednju školu postao mi je zanimljiv, jer sam tada počela da ga konzumiram. Nisam izlazila tamo gde i moji vršnjaci. U to vreme glavna je bila „Akademija“. Mada, pratila sam sve što se dešavalo u muzici, volela sam da slušam „Električni orgazam“, „Idole“, „EKV“, naravno. Ali, odlazila sam na koncerte klasične muzike, jer mi je duša bila tamo.

* Vaše školovanje je odmalena bilo usmereno ka muzici?

– U Beogradu sam išla u nižu muzičku, pa u srednju „Mokranjac“, a Akademiju sam upisala u Novom Sadu. Paralelno sa studijama sam imala mesto dirigenta u „Prvom beogradskom pevačkom društvu“. Putovala sam svakodnevno prvih šest meseci u Novi Sad. Plus dva puta nedeljno probe u Beogradu, plus liturgija nedeljom. Uporedo s početkom muzičkog školovanja sam pronašla taj zvuk u manastiru Vavedenje, koji je opredelio moj život.

* U to vreme je nastao i vaš hor „Melodi“?

– Bilo je to pred kraj Akademije, 1991. godine, posle dirigentskog staža u „Prvom beogradskom“. Tada sam osnovala „Melodi“ sa prijateljima, koji su već pevali sa mnom u horu „Mokranjac“ i PBPD.

PRE SVEGA, MAJKA

Anđeoski glas Divne Ljubojević čuje se širom sveta. Učestvovala je 2011. u rađanju novog žanra, hologramske opere, slavnog Franka Batiata. Pevala je u filmu „Ljudi“, Jana Artusa Bertrana, jednog od pet najboljih fotografa sveta. Već 30 godina svake nedelje sa horom „Melodi“ peva u manastiru Vavedenje…
– Ne mogu ništa profesionalno da izdvojim – ističe Divna.
– Najznačajnije mi je to što sam majka. Sin mi ima 23 godina, ima divan glas, ali ima i majku. I to znači sukob. Nije pošao tim putem.

* Rekli ste da s njima „dišete u molitvi“.

– Neprijatno mi je da to ponavljam. To je jedan specifični odnos pevača i dirigenta koji mi negujemo i koji nije klasičan. Fantastično funkcionišemo, jer nam je duhovna opredeljenost ista.

* Kako i kada je počelo koncertiranja sa „Melodima“?

– Od nastanka hora 1991. pa do 2001. nastupali smo uglavnom po Srbiji, sa retkim izletima u inostranstvo. Takve su godine bile. A u tom periodu smo se mi bogatili repertoarom, muzički nastajali – stvarali se ovakvima kakvi jesmo. To je bio naš „zalog za budućnost“! A onda počinje i do sada traje naša svetska koncertna delatnost.

* Nastupali ste na nekim od najznačajnijih svetskih scena.

– Jesam, i to je fenomenalno. Petrogradska filharmonija, Parisko pozorište, moskovski Kremlj, samo su neke od scena.Čovek mora da ima neki cilj, a ja nisam čovek projekta, ali u svojoj glavi želim da vratim duhovnoj muzici mesto koje joj je nepravedno oduzeto kod nas. Mesto u klasičnoj muzici. Pravoslavna duhovna muzika bez obzira na to pravoslavno određenje je univerzalna! Čini se da je namerno sklonjena jer je „posledica“ slušanja te muzike mir! Ovo što izvodimo „Melodi“ i ja slušaju i Turci, Kinezi, Španci, Afrikanci, Francuzi, i svi uživaju u tom smirenju i ispunjenosti duha, što mi govori da je opasna (smeh).

* I Turci i katolici i Japanci su pre Srba organizovali vaše koncerte. Kako to tumačite?

– To i nije toliko neuobičajeno. Mi prosto ne gajimo baš našu lepu tradiciju. A i niko u svom selu nije prorok. Nepoznavanje sopstvenih korena je jedna od najlošijih osobina u srpskom narodu danas. Na tome je sistematski rađeno. A ljudi su se pretvorili u krpe i svejedno im je. Zaboravili su da i oni imaju pravo da postoje i misle svojom glavom. Nikad nije bilo lošije vreme. Pamtim svoje okruženje unazad 35 godina i oduvek je sve tuđe – lepše. Nema veze koliko je budalasto, isprazno, jadno. To prihvataju ljudi bez svesti o svojim korenima. Ne znam kako ne shvataju da bez prošlosti ne bi bilo ni njih. Ne postoji sadašnjost bez prošlosti. Ono što se danas traži biće nečija prošlost, a ovo danas je baš katastrofa.

* Srbiji danas svet predstavlja Divnu Ljubojević?

– U Francuskoj je moja izdavačka kuća „Milan mjuzik“, za koju izdajem diskove od 2003, a koja ima 50 odsto prava na svu filmsku muziku, a „Žad“ je njena ćerka-firma specijalizovana za umetničku muziku. Ja sam, takoreći, njihova zvezda. Pre dve godine sam izdala disk „U potrazi za božanskom svetlošću“ za njujoršku kuću „Valej entertejnment“. To je lep i neočekivan događaj za mene. U Belorusiji smo takođe izdali nekoliko ploča. Na početku smo snimali samizdate, prvo su izdavači bili „Melodi“ i manastir Vavedenje, a potom samo „Melodi“.

* Nedavno vam je i PGP RTS producirala album „Antologija najlepše duhovne muzike pravoslavnog istoka“.

– Moj 25. disk za 25 godina rada je konačno izašao u izdanju naše nacionale kuće. Dobro, nikad nije kasno. Trebalo bi nacionalna kuća da služi interesu nacije. Što bi neko drugi bolje razumeno našu duhovnu muziku nego mi? Neprirodno je zatvarati oči. I nema to veze sa mnom, jer ne radim ovo za sebe.

* Drugi put ćete 21. aprila nastupiti na sceni Sava centra pred sugrađanima.

– Prvi put koncert je inicirao i organizovao Sava centar, a sada je „Long plej“, agencija koja je shvatila vrednost ovoga što radim. Želja im je da nas vrate u Srbiju. Posle Beograda smo 23. aprila u novosadskoj „Sinagogi“, a na leto ćemo nastupati po Srbiji. Plan nam je da svake godine pravimo Vaskršnji koncert.

* Šta ste nam pripremili?

– Očekujte očekivano! Najlepšu duhovnu muziku pravoslavnog istoka. Gost koncerta je „Kvartet intermeco“. S njima ću otpevati dve kompozicije ruskih autora, od Česnokova „Sovjet prevječni“ i Rahmanjivova „Tebe pojem“.

* Vaša interpretacija Bajagine pesme „Od kada tebe volim“ odjeknula je internetom. Kako je došlo do saradnje?

– To je fascinantno. Ima ljudi koji prate duhovnu muziku, ima onih koji idu na liturgije, a ima i onih koji o tome ne znaju ništa. Ponudili su mi da najavim koncert u emisiji Ivana Ivanovića, pa sam pomislila, ako ću time približiti ovaj žanr onima koji ga ne poznaju, hoću. Posle te emisije povećao se broj pregleda moje muzike. A, do saradnje s Bajagom je došlo u „Zvezdara teatru“, gde je prošle godine organizovan dobrotvorni koncert „Dame pevaju Bajagu“. Izabrala sam „Od kada tebe volim“, jer mi je zbog fantastičnog teksta i muzike to omiljena njegova pesma. A onda se desilo to gostovanje, a tamo nisam mogla da pevam svoj repertoar, pa sam se setila Bajage. Sve je bilo sponatno.

Izvor:

Novosti

Posted on 12. april 2016., in Kultura u izlogu. Bookmark the permalink. Ostavite komentar.

Ostavite odgovor

