Porodica Ive Eterovića poklonila je Narodnoj biblioteci Srbije celokupnu umetničku zaostavštinu ovog majstora fotografije. Ugovor o ustupanju u četvrtak su potpisali Laslo Blašković, upravnik NBS, i ćerka Ive Eterovića, Sandra Eterović.

kul-tito-mala_620x0

Poznati fotograf autor je dvadesetak foto-monografija posvećenih gradovima Srbije i bivših jugoslovenskih republika, ovenčan sa više stotina nagrada za vrhunske umetnički domete u ovoj oblasti.

Objektiv Ive Eterovića bio je decenijama u samom fokusu istorijskih zbivanja posleratne Jugoslavije. Bio je jedini kome je pošlo za rukom da zabeleži najintimnije trenutke bračnog para Broz: u bazenu, u retkim prilikama opuštanja, u lovu, u kuhinji, u kućnim poslovima, u kupatilu, Tita dok se brije, Jovanku dok prepravlja staru haljinu… Među svojim kolegama izdvajao se i po tome što je imao ekskluzivno pravo da maršala i njegovu životnu saputnicu slika u sasvim običnim, „ljudskim“ situacijama.

Istaknuti član Foto-saveza Srbije i ULUPUDS, Eterović je bio jedan od najaktivnijih i najviše nagrađivanih srpskih i jugoslovenskih fotografa na međunarodnim izložbama. Posle postavke „Žene“ (Beograd, 1974), gotovo sasvim je zapostavio kolektivna izlaganja, okrenuvši se samostalnim projektima, ličnim izložbama i foto-monografijama.

Bezbrojne stranice Eterović je ispunio nezaboravnim prizorima svog rodnog Splita, ali i „ništa manje svog“ Beograda, fotografijama Kornata od kojih zastaje dah, ali i vojvođanskih salaša koje je video kao „kontinentalni pandan“ arhipelazima. Imao je, do kraja, teme koje su ga okupirale, poput uličnih svirača na ulicama svetskih metropola.

Prebogata zaostavština ovog plodnog autora sadrži originalne umetnikove fotografije, dijapozitive, rukopise monografija pripremanih za štampu, crno-bele fotografije i fotografije u boji različitog formata, kao i nekoliko poznatih, pripremljenih i već realizovanih izložbi.

Veliki je značaj za istraživače, studente, umetnike i poštovaoce Eterovićevog umetničkog rada to što su čuvanje i obrada njegove umetničke zaostavštine povereni Narodnoj biblioteci Srbije. Time će se omogućiti ne samo detaljniji i sistematičniji uvid u celokupno stvaralaštvo Ive Eterovića, već i novi pristupi u proučavanju njegove umetnosti fotografije.


VOLjENI PEJZAŽI

NEZABORAVNI „isečci“ iz pejzaža koje je Eterović voleo sačuvani su u knjigama „Brač“ (1975), „Njihovi dani“ (1977, monografija o Josipu Brozu i njegovoj supruzi Jovanki), „Beograd koji volim“ (1977), „Split“ (1979), „Sarajevo s ljubavlju“ (1983), „Kameni brodovi Jadrana“ (1984), „Beograd na dlanu“ (1985), „More, Kornati, salaši“ (1986), „Dalmacija u srcu“ (1987), „Split, slika voljenog grada“ (1987); „Zagreb intimno“ (1987), „Beograd danas“ (1989), „Novi Beograd izbliza“ (1995)…